Matt Cutts gooit maar weer eens een balletje op middels een site review.
Om enige roering te veroorzaken wordt nu gevraagd om kleine websites die het toch echt beter zouden moeten doen in Google, via een
formulier bekend te maken.
Daarnaast wordt verzocht om vooral aan te geven waarom deze site het beter zou moeten doen in de rankings.
Waarom?
De enige reden die me te binnen schiet is dat Google zelf in de gaten krijgt dat de wijzigingen die ze aangebracht hebben op z'n zachtst gezegd niet erg goed zijn.
Vooral kleine sites hebben meer en meer moeite om tegen grote jongens op te boksen die zeker, puur gelet op de inhoud, niet op top plaatsen zouden mogen verschijnen.
Door generieke domeinen te prevaleren, algoritme wijzigingen, het EU-besluit om Google te dwingen concurrenten als prijsvergelijkingssites beter te laten ranken, Google's nieuwe merchant-blok dat alle aandacht trekt en een dik blok met ads boven de zoekresultaten, krijgen kleine sites het steeds moeilijker.
Zelfs sites die al jarenlang autoriteit op hun gebied hebben, zakken door alle wijzigingen weg naar de 2e of zelfs 3e pagina.
Google wordt een portaal waar de beste zoekresultaten tonen op de tweede plaats blijkt te komen.
Zou de luide kritiek dan toch een gehoor hebben gekregen? Of is het slechts een proefballonnetje opgelaten om te kijken hoeveel spam erop binnenkomt?
Immers, Google is van plan om bij de zoekresultaten meer interactie van zoekers te verkrijgen. Een link ter beoordeling van het resultaat bijvoorbeeld. Beiden, het formulier en ook de interactie, vragen om spam. Bedrijven die links massaal zullen gaan aanklikken om concurrentie uit te schakelen of massaal formulieren gaan invullen om sites als 'belangrijk' aan te merken.
Denkt u maar eens aan de 'beoordelingen' die massaal worden misbruikt door bedrijven. 5 sterren en 99% goedkeurende / lovende kritieken over producten en diensten zijn heel gewoon bij sites die nog maar net komen kijken.
Onderzoek in Duitsland wees al aan dat van dergelijke beoordelingen meer dan een derde fake is. Ondanks die 'spam-gevoeligheid' blijft Google dergelijke mogelijkheden onderzoeken en toepassen.
Het succes groeit Google boven het hoofd. Het grote belang van een goede positie in de zoekresultaten maakt haar gevoelig voor aanvallen. Nog meer van dergelijke 'waardeoordelen' als belangrijk gaan beschouwen, zou zomaar eens de ondergang van haar succes kunnen inluiden.