Gevonden worden in Google

De waarde van links.

2.1. Links naar uw site door anderen.

Een ideale manier om extra bezoek op een pagina te krijgen, zijn links naar je pagina die anderen op hun site hebben opgenomen.

Hoe meer links op andere sites, des te beter zal de pagina kunnen worden gevonden.

Deze links (ook wel backlinks) genoemd, zijn voor Google een graadmeter hoe belangrijk de pagina is.

Immers is de gedachte die daaraan ten grondslag ligt en die deel uitmaakt van Google's pageranking, niet geheel zonder waarde;

"Als de site belangrijk genoeg gevonden wordt door derden om er een link naartoe te plaatsen, dan moet deze site wel enige waarde hebben."

Deze uitspraak geldt natuurlijk niet voor alle geplaatste links. Veel beheerders van link- of verzamelpagina's maakt het niet zoveel uit of je pagina goed is of niet. Op basis van de gedachte "veel is goed", nemen ze alle links op die ze maar krijgen kunnen of die aangemeld worden.

Vaak wordt (al dan niet bewust) vergeten dat het mogelijk is om voor de pagina met links aan de zoekrobot kenbaar te maken dat deze pagina opgenomen moet worden in de index. Zie hoofdstuk 1. paragraaf 4.3

Het gevolg is dat uw link weliswaar opgenomen is, maar dat dit niet door een zoekmachine zal worden herkend en dus ook niet meegenomen zal worden in Google's pageranking.

Voor een serieuze pagina is het dus belangrijk om op zoveel mogelijk pagina's die relevant zijn een link te verkrijgen. Pagina's die gaan over of gerelateerd zijn aan het onderwerp van uw pagina.

Belangrijk is daarbij te weten dat een link op een pagina die is opgenomen in de "Google directory" en/of de "DMOZ directory" net iets meer waarde wordt toegekend dan aan de anderen. Zie hoofdstuk 2.3 De directory's

2.2. Hoe moet een link geplaatst worden

Veel link- verzamelpagina's hebben een aanmeldingsformulier.

Dit formulier bevat naast uw NAW-gegevens, standaard een aantal zaken die men van u weten wil.

2.2.1 Het adres (URl) van uw site.

Belangrijk voor de beheerder van de pagina waar u een link op wilt hebben, is het om te weten waarnaartoe moet worden gelinkt.

De opbouw is standaard: http://vision2form.nl/

Ook Google kijkt naar welk bestand (bijv.: index.html) er vanaf een andere pagina naar uw pagina wordt gelinkt, om een waarde aan die pagina toe te kennen.

2.2.2 De tekst waarmee uw link kenbaar gemaakt wordt

Wellicht de belangrijkste van allemaal. Vaak vertellen domainnamen een gebruiker niet waarover de pagina gaat. Bij de naam "vision2form.nl" had u nooit kunnen vermoeden dat onze pagina over spiegels gaat.

Ook Google (daar is ie weer) kijkt naar hoe een link naar uw pagina vermeld staat.

Als er bij de vermelding als link staat "vision2form.nl" zegt het een bezoeker niets over waar uw site over gaat. Staat er bijvoorbeeld "Design Spiegels" dan weet een bezoeker direct dat hij op die pagina informatie over spiegels kan vinden.

2.2.3 Een korte omschrijving

Veelal gebruikt ter kontrole of uw pagina wel relevant is om opgenomen te worden. Soms ook wordt deze tekst letterlijk bij uw linkvermelding geplaatst. Let dus goed op wat u opgeeft. Onzin teksten die louter en alleen gebaseerd zijn op trefwoorden, irriteren niet alleen bezoekers, maar ook de beheerder die uw link moet gaan plaatsen.

2.2.4.Trefwoorden

Veel grote verzamelpagina's hebben een enorme hoeveelheid aan links. Een hoeveelheid aan informatie waarbij een zoekfunctie de bezoekers helpt om relevante links naar de gezochte informatie te kunnen vinden.

Indien u bij een aanmelding deze mogelijkheid geboden wordt, gebruik dan alleen de woorden die voor uw pagina relevant zijn.

Door hier verkeerde of niet terzake doende trefwoorden in te vullen, kunnen de bezoekers van de verzamelpagina uw site niet vinden en loopt u het risico dat de beheerder van de pagina uw link niet opneemt.

Meer informatie over "trefwoorden" vindt u in hoofdstuk 1 onder paragraaf 4.2.1 "Keywords / Trefwoorden".

2.3 De directory's.

Op het internet zijn twee databanken die de wereld van het internet in kaart brengen uitermate belangrijk.

Beide hebben zich tot doel gesteld een zo volledig mogelijk overzicht van alle websites op het internet op te bouwen.

Gezien de enorme hoeveelheid aan pagina's op het internet en de vloedgolf aan nieuwe pagina's die iedere dag op het net worden gezet, een schier onmogelijke opgave.

Inmiddels is er een zeer hecht samenwerkingsverband tussen beiden ontstaan.

Het belang van deze databanken mag niet worden onderschat. Zij bieden een overzicht gesorteerd op categorie. Deze categorie wordt bewerkt en onderhouden door mensen. Een opname in deze databank betekent dan ook dat uw site bekeken en op waarde geschat is door een levend persoon. Dit in tegenstelling tot veel databanken die bewerkt en onderhouden worden door programma's - de zoekrobots.

En wat dacht u? Juist, ook Google (en andere zoekmachines) hecht(en) hieraan uitermate veel waarde.

Uw pagina in een van deze databanken geeft u dus meer waarde. Om in Google termen te spreken: "uw pageranking stijgt".

Aanmelden is een kwestie van veel geduld. Vaak zijn de aanmeldingsprogramma's overbelast en door de stortvloed aan aanmeldingen zal het ook enige tijd duren voor iemand uw pagina heeft bekeken en voor opname heeft goedgekeurd.

Na goedkeuring duurt het nog enige tijd voor uw pagina daadwerkelijk in de databank is opgenomen en u hem zult zien verschijnen in het overzicht.

Het is niet mogelijk dit proces te beïnvloeden, wat anderen u ook proberen te doen geloven of stellig beweren. Tenzij u bij Google werkt.


Gevonden worden - Een beknopte handleiding.




Wij kunnen u helpen met een eerlijk advies bij het optimaliseren van uw internetpresentatie en bespreken graag de mogelijkheden met u.

U wilt meer weten? Ik wil gevonden worden »