Gevonden worden in Google
Fabeltjes over zoekmachines
Laten we eerlijk zijn, we willen allemaal graag gevonden worden in de zoekmachines. Juist omdat het voor velen niet helemaal duidelijk is hoe deze zoekmachines werken en wat nu wel en wat nu niet waar is, onstaan er allerlei verhaaltjes, mythes over zoekmachines en hoe je gevonden worden kunt.
Enkele hardnekkige mythes hebben we voor u op een rijtje gezet. Van broodje aap verhalen tot subtielere fabeltjes, die allen 1 ding gemeen hebben: Ze zijn niet waar!
Zoekmachine mythen:
-
Mythe - Bad links Door voldoende links van de concurent op 'slechte' pagina's te plaatsen kun je de positie van hem/haar in gevaar brengen.
Fact Er is 'vrijwel' niets wat iemand kan doen om de positie van een concurent in gevaar te brengen. Zolang er géén links naar 'slechte' sites op jouw pagina zijn opgenomen, loop je daardoor iig. géén gevaar.
-
Mythe - Meta Tags Meta-tags doen niets meer. Door een jarenlang misbruik van 'spammers' die allerlei trucjes uithaalden met de meta-tag keywords en description, zijn deze waardeloos geworden.
Fact Keer op keer wordt bewezen dat echte meta-tags niet dood zijn. Alleen de wijze waarop ze geïnterpreteerd worden en welke waarde eraan toegekend wordt verschilt.
Door het overmatig misbruik, zijn zoekmachines de keywords anders gaan beoordelen. Je zou kunnen zeggen dat ipv. te kijken waarover de tekst gaat aan de hand van de keywords, wordt er nu gekeken of ze wel kloppen met de daadwerkelijke inhoud.
-
Mythe - Google Toolbar Een bezoek aan een pagina met in de browser de Google Toolbar geactiveerd, zorgt voor opname van die pagina in de index.
Fact Geen van de pagina's die bezocht wordt met een toolbar in de browser kan er voor zorgen dat de pagina door een zoekrobot bezocht wordt en in de index opgenomen. Zie: Matt Debunking.
-
Mythe - Eerst tekst dan het menu. In de HTML dient eerst de tekst te komen. Die is immers het belangrijkst, bovendien zien zoekmachines de eerste regels in het document als 'het belangrijkst'.
Fact De regel 'tekst' eerst en dan pas het menu opnemen in de HTML is een regel die naar mijn bescheiden mening nooit geldig is geweest. Vanzelfsprekend heb ik deze zaken zelf ook getest en ben tot de conclusie gekomen dat het niet uitmaakt of het menu bovenaan in de HTML wordt opgegeven, of onderaan.
De Mythe is ontstaan uit een gedachte dat in den beginne de zoekmachines slechts een deel van de pagina konden inlezen (capaciteit etc.) of dit daadwerkelijk zo was, is nooit bewezen.
Feit is dat nu zoekmachines de hele tekst bekijken die zich op de pagina bevindt. Samen met de verhouding 'code' tov. 'tekst', het aantal keywords en een goede structuur, is inhoud en bepaling van het thema, nog steeds het belangrijkst.
Waar het menu staat is niet belangrijk, vooral niet als je weet dat een zoekmachine nu met bestanden van 100kb geen probleem heeft. Al bestaat daar weer een 'tot mythe' uitgroeiend misverstand dat slechts de eerste 50kb belangrijk zouden worden gevonden. Onzinnig, als je ziet dat bij de beschrijving van resultaten in de zoekmachine, er veel resultaten opduiken waar de eerste zin van het document beschreven staat en de laatste. Omdat deze stukken door de zoekmachine als belangrijk worden gezien.
-
Mythe - (vaker) aanmelden van de pagina bij de zoekmachines zorgt ervoor dat de zoekrobot (vaker) langskomt en mijn website beter (eerder) geïndexeerd wordt. Ik moet mijn nieuwe website bij zoveel mogelijk zoekmachines aanmelden en iedere keer dat mijn pagina veranderd.
Fact Aanmelden, en al helemaal iedere keer opnieuw aanmelden bij zoekmachines, is veelal een zinloze exercitie, al helemaal als u ziet hoeveel pagina's aangemeld worden. Zoekmachines volgen links, zodra u een link naar uw website heeft vanaf een goed geïndexeerde website, komt de rest vanzelf. De zoekmachine zal deze volgen en uw website bekijken. Afhankelijk van dat wat er op uw website aangetroffen wordt, zal deze opgenomen worden.
Wilt u een stellige bewering waarvan u denkt dat moet een zoekmachine mythe zijn verklaard hebben op deze pagina, schroomt u dan niet om ons een mailtje met uw vraag te sturen. Misschien dat uw vraag hier beantwoord zal worden!
Google heeft aan de vele fabeltjes die de ronde doen, een eigen pagina gewijd: Google-informatie voor webmasters
Gevonden worden - Een beknopte handleiding.
- Inleiding. Gevonden worden
- Deel 1. Gevonden worden - Structuur en opbouw.
- Deel 2. Gevonden worden - De waarde van links.
- Content Gevonden worden - De inhoud
- Valkuilen Gevonden worden - Valkuilen
- HTML Gevonden worden - HTML structuur
- Links Gevonden worden links
- Mythes Gevonden worden - zoekmachine mythes
- PDF Gevonden worden PDF
Wij kunnen u helpen met een eerlijk advies bij het optimaliseren van uw internetpresentatie en bespreken graag de mogelijkheden met u.
U wilt meer weten? Ik wil gevonden worden »
Vision2form Webdesign - Gelderland - Lobith