SEO - Gevonden worden in Google
Welke beschrijving toont Google bij de resultaten en waarom.
Een zeer veel gestelde vraag mbt. de zoekresultaten heeft betrekking op de getoonde beschrijving bij een zoekresultaat. Google toont daar nogal eens verschillende beschrijvingen. Maar op basis waarvan en waarom?
De beschrijving
Was het in eerste instantie zo dat Google de beschrijving toonde die opgegeven werd in de Meta-tag 'description', is het nu al lang heel gewoon dat deze nogal eens wijzigt.
Op basis van de gegeven zoekopdracht toont Google nu een beschrijving bij het gevonden resultaat in de Serps.
Deze kan dus per zoekopdracht verschillen.
Welke beschrijving komt er te staan en waarom?
Op basis van onderzoek naar de getoonde resultaten en de bijbehorende beschrijving ben ik tot de conclusie gekomen dat Google de omschrijving toont:
- uit de Meta-tag 'description' als daarin het zoekwoord voorkomt,
- uit DMOZ (indien aanwezig) als er geen 'description is ingevuld of het zoekwoord er niet in voorkomt
- een deel van de tekst (snippet) waarin het zoekwoord voorkomt
Vaak denkt men dat als Google de omschrijving uit DMOZ laat zien, de bewuste website aan het spammen is en Google derhalve overgaat tot het vertonen daarvan. Niets is minder waar, als de omschrijving bij een zoekresultaat in Google ineens die uit de DMOZ blijkt te zijn, is dit nog lang geen indicatie dat er iets mis is met de site zelf!
Als de omschrijving langere tijd blijft staan, kan dit een indicatie zijn dat de site zich misdragen heeft of dat Google dit op dat moment onderzoekt. Deze gevallen komen echter niet vaak voor en duren vaak ook niet lang. Een site die eenmaal een penalty heeft verkregen wegens spam, kan zomaar ineens uit de resultaten verdwijnen of zover wegzakken dat ze niet meer terug te vinden is. Hierbij komt in het geval van een penalty nogal eens voor dat er géén omschrijving meer wordt getoond.
Het is dus eerder een keus van Google zelf en men toont deze omschrijving omdat:
- er géén description is opgegeven,
- deze beter bij het opgegeven zoekwoord past,
- er een update plaatsvindt1
1) Tijdens een update valt Google nogal eens terug op de DMOZ
NOODP
Soms komt het voor dat niet langer de omschrijving uit de DMOZ wilt laten zien bij de resultaten omdat deze niet meer past. Om er voor te zorgen dat deze toch niet langer meer gebruikt wordt in de zoekresultaten, kan men gebruik maken van de meta-tag:
<META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOODP">
Niet alle zoekmachines ondersteunen de bovengenoemde meta-tag!
Zoekmachine optimalisatie faq's - overzicht
- Toppositie in de zoekmachines
Een veel gestelde vraag is; "Hoe kom ik in de top van de zoekmachines terecht?" of "Kunt u mij een toppositie garanderen?" - Wat is een zoekmachine update?
Regelmatig wordt er melding gemaakt of gesproken over een update, maar wat is dat nu eigenlijk? - Website promotie wat is dat?
Veelal wordt gedacht dat het promoten van een website zich slechts beperkt tot "SEO" of "Zoekmachine optimalisatie". Niets is echter minder waar. Het is een zeer breed pakket aan maatregelen die ervoor zorgen dat uw website gevonden wordt. - Ik wil gevonden worden op internet!
De meest gestelde vraag op zoekmachineoptimalisatie gebied is wel de vraag: "Ik wil gevonden worden op internet, hoe doe ik dat?" - Mijn Flash-site toch gevonden laten worden!
Steeds meer pagina's worden in Flash gemaakt. Flitsend, trendy en hip. Echter gevonden worden ho maar. Google kan er niets mee. Hoe maak ik een Flash site dan toch vindbaar? - Aanmelden bij zoekmachines
Veel vragen richten zich op het 'aanmelden bij zoekmachines'. Maar: "heeft aanmelden bij zoekmachines nog wel zin?"- Zoekmachines handmatig aanmelden
Een overzicht van de belangrijkste zoekmachines en een link naar de pagina's waar u uw website kunt aanmelden.
- Zoekmachines handmatig aanmelden
- Zoekmachine optimalisatie wedstrijd
Een SEO wedstrijd kan ons veel leren over de werking van de zoekmachines. Maar: "Is een zoekmachine wedstrijd 'zoekmachinespam of sport'?" - Zoekmachine optimalisatie en de ethiek
Hoe zit het met optimalisatie van een website en de ethiek? Of: Wat is ethisch verantwoord bij SEO? - SEO advies door een expert
Bestaat er wel iemand die echt een SEO expert is en volgens de ethiek werkt? - SEO Basics - Zoekmachine optimalisatie - De basis van SEO
Om te begrijpen wat SEO inhoud (of in zou moeten houden) moeten we terug naar de basis, hoe werkt het internet? En wat is het principe daarvan en dus ook van een zoekmachine? - SEO Tips
Enkele tips om uw website te optimaliseren en zo beter gevonden te worden.
Serps - Zoekmachines en de resultaten
- Hoe komt Google aan de beschrijving bij een zoekresultaat?
Google toont nogal eens verschillende beschrijvingen bij een resultaat. Maar op basis waarvan en waarom?.