SEO - Gevonden worden in Google

SEO Expert vinden.

In deze relatief jonge branche bevindt zich veel kaf tussen het koren. Voor u als bedrijf / website-eigenaar die de zaken op orde wil krijgen, is het belangrijk te weten met wie u in zee gaat. Is de SEO'er daadwerkelijk een expert? Of niets meer dan een charlatan. Kortom, waar moet u op letten bij het vinden en vergeven van een opdracht aan een zoekmachine optimaliseerder.

Waar moet u op letten. Is het een SEO expert?:

Gerealiseerde SEO opdrachten / portfolio

Een bedrijf met verstand van zaken verbergt zijn kennis niet en is in staat een aantal bedrijven te presenteren als referentie. Bedrijven waarbij de website geoptimaliseerd is met 'zuivere technieken' en die op de gewenste zoekwoorden ook goed gevonden worden.

Vanzelfsprekend zijn er ook bedrijven die niet graag genoemd willen worden als referentie. Geeft de optimaliseerder echter aan totaal geen bedrijf als referentie te kunnen overleggen, stel uzelf dan de vraag of het allemaal wel zuivere koffie is. Schroomt u ook niet om 1 of meer klanten te benaderen. Het gaat tenslotte om het succes van uw website!

Een SEO-expert geeft openheid van zaken

Zoals iedere zichzelf respekterende vakman, zal ook een in de SEO-branche aktief zijnde onderneming, openheid van zaken geven. Hoe zal de website geoptimaliseerd gaan worden, welke technieken worden toegepast, en vooral waarom worden juist die SEO-technieken toegepast.

Tijdens een eerste consult, kunt u hem/haar de vraag stellen wat hij/zij gaat doen. Worden er on-page of off-page technieken toegepast en zo ja in welke verhouding?

Een optimaliseerder die weet waarover hij praat, een echte SEO expert, kijkt eerst naar de website zelf. Heeft deze wel de potentie in zich om een goede positie in de zoekmachines te verkrijgen en behouden? Is de technische kant van het verhaal oke? Zijn er voldoende en goed gestructureerde teksten? Enzovoorts. Pas dan, en alleen dan, kan gekeken worden naar externe factoren.

Voor de optimalisatie ansich zullen dus ook de pagina's zelf onderhanden moeten worden genomen. Begint een zichzelf 'expert' noemende optimaliseerder direct met u te praten over externe zaken als Adsense- en soortgelijke advertentiecampagnes, linkcampagnes en externe oplossingen? Wees dan op uw hoede, zonder on-page (op de pagina) de zaken te optimaliseren, maakt uw website op langere termijn geen schijn van kans. Er bestaat zelfs het risico dat men uw website met trucjes gepositioneerd tracht te krijgen of dat u blijft betalen voor hoge posities. En dat, is op termijn dodelijk!

Hoe presenteert het SEO-bedrijf zich?

Hoe ziet de website eruit?

Een belangrijk punt is natuurlijk de vraag hoe het bedrijf zich presenteert. Maw. hoe ziet de website van het SEO-bedrijf eruit? Is het een heldere site, toegankelijk, kunt u de informatie vinden die u zoekt? Etc. Een website die er strak en goed uitziet, geeft al aan dat er aandacht aan geschonken is. Diezelfde aandacht en netheid, verwacht u ook voor de opzet / het onderhoud van uw website, nietwaar?

Als de website van de optimaliseerder vol met fouten zit en niet werkt, kunt u zich afvragen of dit nu wel het juiste bedrijf voor u is.

Wordt het bedrijf zelf wel gevonden?

We kunnen natuurlijk niet op alle denkbare trefwoorden gevonden worden, en we passen ook niet allemaal in de top 10 van de zoekresultaten. Zeker niet in de zoekresultaten waar het om SEO gaat. Hierbij staan de resultaten vol van de spammers.

Toch kunt u ervan op aan, dat een SEO expert ook op enkele trefwoorden die voor zijn/haar branche van belang zijn, gevonden wordt. Is het bedrijf überhaupt niet vindbaar, dan schort er toch wat aan de kennis die voorgewend wordt aanwezig te zijn.

Gebruikt het bedrijf reclame trucjes?

Veel bedrijven grijpen een bezoek aan een SEO congres / seminar aan om op de foto te komen met een medewerker van een bekend bedrijf. Het liefst natuurlijk met een medewerker van Google, Yahoo of MSN. Leuk voor later, maar niet meer dan dat.

Gebruikt een optimaliseerder deze foto's op zijn website om de indruk te wekken dat hij/zij een nauwe band heeft met de zoekmachines, vergeet hem/haar dan heel snel.

Geen enkele medewerker van een zoekmachine zal toestaan zich als 'reclame-object' voor een SEO-firma te laten gebruiken. Elke zoekmachine geeft daarom ook aan geen enkele band met een SEO bedrijf te onderhouden.

Ook voor medewerkers van Google blijkt dit een nogal lastig onderdeel van een congres te zijn. Matt Cutts omschrijft het als Matt friendship.

Ook reclameslogans als "top10 garantie", "niet goed geld terug", "aanmelden in 500 zoekmachines en directory's" etc. zijn nu niet echt getuigen voor een betrouwbaar bedrijf.

Voor ons telt slechts 1 ding: Betrouwbaar advies.


Zoekmachine optimalisatie faq's - overzicht

  • Toppositie in de zoekmachines
    Een veel gestelde vraag is; "Hoe kom ik in de top van de zoekmachines terecht?" of "Kunt u mij een toppositie garanderen?"
  • Wat is een zoekmachine update?
    Regelmatig wordt er melding gemaakt of gesproken over een update, maar wat is dat nu eigenlijk?
  • Website promotie wat is dat?
    Veelal wordt gedacht dat het promoten van een website zich slechts beperkt tot "SEO" of "Zoekmachine optimalisatie". Niets is echter minder waar. Het is een zeer breed pakket aan maatregelen die ervoor zorgen dat uw website gevonden wordt.
  • Ik wil gevonden worden op internet!
    De meest gestelde vraag op zoekmachineoptimalisatie gebied is wel de vraag: "Ik wil gevonden worden op internet, hoe doe ik dat?"
  • Mijn Flash-site toch gevonden laten worden!
    Steeds meer pagina's worden in Flash gemaakt. Flitsend, trendy en hip. Echter gevonden worden ho maar. Google kan er niets mee. Hoe maak ik een Flash site dan toch vindbaar?
  • Aanmelden bij zoekmachines
    Veel vragen richten zich op het 'aanmelden bij zoekmachines'. Maar: "heeft aanmelden bij zoekmachines nog wel zin?"
  • Zoekmachine optimalisatie wedstrijd
    Een SEO wedstrijd kan ons veel leren over de werking van de zoekmachines. Maar: "Is een zoekmachine wedstrijd 'zoekmachinespam of sport'?"
  • Zoekmachine optimalisatie en de ethiek
    Hoe zit het met optimalisatie van een website en de ethiek? Of: Wat is ethisch verantwoord bij SEO?
  • SEO advies door een expert
    Bestaat er wel iemand die echt een SEO expert is en volgens de ethiek werkt?
  • SEO Basics - Zoekmachine optimalisatie - De basis van SEO
    Om te begrijpen wat SEO inhoud (of in zou moeten houden) moeten we terug naar de basis, hoe werkt het internet? En wat is het principe daarvan en dus ook van een zoekmachine?
  • SEO Tips
    Enkele tips om uw website te optimaliseren en zo beter gevonden te worden.

Serps - Zoekmachines en de resultaten

Zoekmachine updates:


Ook uw site gevonden laten worden? ik wil gevonden worden