Gevonden worden in Google

Valkuilen SEO

Wat u moet weten!

Veel SEO aanbieders willen u laten geloven dat zij u onmiddelijk en gegarandeerd in de topposities van de zoekresultaten kunnen laten opnemen. De ene aanbieding nog mooier dan de andere. Met allerlei trucs en agressieve marketing technieken trachten zij uw bedrijf op een hogere positie te brengen. Van portals en een ongelooflijke hoeveelheid automatisch gegenereerde pagina's, met tekst die nergens op slaat en geen enkel ander doel dient dan te scoren in de zoeklijsten, tot zelfs aan het criminele grenzende praktijken toe.

Trucs, waarvan steeds weer blijkt dat ze uw positie in gevaar kunnen brengen en u zelfs handenvol met geld kosten. Uw opname bij de zoekmachines kan zelfs verwijderd worden en uw domeinnaam / URl op een blacklist geplaatst. Met tot gevolg dat al het werk voor niets is geweest en u weer van voren af aan kunt beginnen.

Welke trucs worden er toegepast.

In het voorgaande heeft u al enkele trucs voorbij zien komen. Onderstaand gaan we daar iets dieper op in. Als u deze trucs in gedachten houdt, wordt het kiezen van een bonafide optimaliseerder een stuk makkelijker.



Nr. 1 Garantie

Veel bedrijven garanderen een nummer 1 positie binnen een week bij grote zoekmachines als Google en Yahoo.

Dit is zonder gebruik te maken van trucs, niet mogelijk.

Let op!

Een van de trucs is het optimaliseren van een pagina op 'bogus' trefwoorden. Een trefwoord dat niet, of nauwelijks gebruikt wordt en waarbij het dus niet echt moeilijk is om een top 10 positie te verwerven.

U kunt zich daarbij wel voorstellen dat als het trefwoord niet, of nauwelijks gebruikt wordt, ook uw bezoeker dat niet zal doen.

De optimalisatie is gelukt en tegelijk ook mislukt, omdat het optimaliseren niet alleen het behalen van een hoge positie is, veel meer is het, het gericht positioneren van uw pagina zodat uw pagina voldoende bezoekers krijgt.

Aantal zoekmachines

U kent ze vast wel de leuzen 'wij melden u aan bij 100.000 linkpagina's, 1000 zoekmachines en ...'.

Gelooft u werkelijk dat iemand u kan aanmelden bij 100.000 linkpagina's op een fatsoenlijke manier?

Gelooft u werkelijk dat er meer dan een handvol belangrijke zoekmachines zijn?

Hoeveel kent u er zelf?

Lijkt het allemaal te mooi voor woorden en duizelt het u bij de aantallen die genoemd worden?

Ergens ging er bij u een alarmbelletje rinkelen, u weet alleen niet meer wat dat nou precies was. Dat alarmbelletje had eigenlijk een kanonschot moeten zijn. U weet net zo goed als ik dat dergelijke beloften niet waar gemaakt kunnen worden.

U beseft toch ook dat er slechts een klein aantal zoekmachines bestaat die echt belangrijk zijn en dat aanmelden bij 10.000 pagina's al bijna onmogelijk is, tenminste niet op een fatsoenlijke manier?

Waarom overweegt u dan toch op een dergelijk aanbod in te gaan?

Cloaking

Vrij vertaald uit het Engels betekent 'Cloaking' verborgen.

Het bezoek aan een pagina door een zoekrobot, zoals die van Google bijvoorbeeld, is te herkennen. Op het moment dat deze voorbij komt, krijgt de zoekrobot een andere pagina voorgeschoteld dan u en ik, als normale bezoeker van de pagina, te zien krijgen. Deze vorm van misleiding wordt door zoekmachines makkelijk herkend en beslist niet op prijs gesteld.

Doorway pages

De zogenaamde 'Doorwaypages' zijn pagina's die enkel en alleen gemaakt zijn om bezoekers middels reclame- banners en links naar een andere pagina verder te leiden.

Door veel van dergelijke pagina's te maken, veelal automatisch, probeert men zoveel mogelijk posities, op een zo groot mogelijk aantal zoekwoorden, in de zoekresultaten te verkrijgen.

Al deze pagina's leiden de bezoeker dan verder naar een online-shop / webwinkel, of naar een pagina van een klant, die veelal per bezoeker moet betalen.

Linkfarms

Linkfarming is 'vrij' vertaald: het verbouwen/telen van links.

Bij 'Linkfarms' bestaat de website enkel en alleen maar om zoveel mogelijk links naar websites op te nemen. Deze links hebben onderling geen enkele samenhang en/of waarde tot elkaar.

Zoekmachines als Google, kunnen dergelijke websites herkennen en bestraffen de daarop middels een link opgenomen websites. Dit kan gebeuren middels een mindering op bijvoorbeeld de Pagerank, maar ook uitsluiting van het domain komt voor.

Als u een aanvraag krijgt om zomaar ergens een link op te laten nemen, kijk dan goed uit.

Een site die veel links bevat, hoeft geen linkfarm te zijn. Als de links onderling samenhang hebben, een gemeenschappelijk onderwerp, zoals bijvoorbeeld bij de startpagina dochters het geval is, is er niets aan de hand.

Dumpdomains

Veelal gebruikt om super geoptimaliseerde pagina's aan te bieden, die daardoor zeer hoog scoren en in de top van de zoekresultaten verschijnen.

Zoals de naam al zegt, zijn het domains die korstondig trachten veel verkeer (bezoek) te genereren. Want, eenmaal herkent als zodanig, worden deze onmiddelijk uit de database gehaald.

U kunt ze herkennen aan een onzinnige naamgeving en/of aan onzinnige tekst bij de beschrijving van de link.

Linktekst bombing

Bij zoekmachines, vooral bij Google, is het aantal links naar een website van belang om de waarde van die pagina te kunnen bepalen. Daarbij is ook de tekst waarmee de link wordt aangegeven, zeer belangrijk.

Dit kan er toe leiden dat bij het zoeken naar een bepaald begrip, bijvoorbeeld 'inrichting', als eerste resultaat een pagina verschijnt die niets met dit begrip van doen heeft en waarbij het zoekwoord niet eens in de tekst op die pagina voorkomt. De verklaring moet gezocht worden in het feit dat er veel links naar deze pagina gezet zijn, waarbij het woord 'inrichting' in de linktext is opgenomen.

Bij het zogenaamde 'Bombing' wordt exact dit principe uitgebuit. Door simpelweg zéér veel links te plaatsen op ander pagina's, met het gewenste zoekwoord erin, zal deze pagina in de resultatenlijst een vrij hoge plaats verkrijgen.

Dit verschijnsel is vooral bekend geworden door de vele links die naar de site verwezen, waar de biografie van George W. Bush te vinden is, met als linktext:

»miserable failure«

Hierdoor verscheen deze site in de zoekresultaten op de 1e plaats. Dat op de hele site het begrip "miserable failure" niet te vinden is, moge duidelijk zijn.

Verborgen tekst

Een veel toegepaste truc, is het verbergen van tekst. Het liefst in combinatie met woordkettingen. Het veelvuldig herhalen van keywords.

Dit kan door de tekst dezelfde kleur te geven als de achtergrond van de pagina. U als bezoeker ziet deze tekst niet direkt. Een zoekrobot, kan niet herkennen welke kleur de tekst heeft en ziet deze tekst dus wel als onderdeel van de pagina. Veelal kunt u dergelijk misbruik wel herkennen doordat er een grote hoeveelheid witruimte (vaak onderaan) op de pagina aanwezig is.

Deze tekst wordt pas zichtbaar als u met de linker-muisknop ingedrukt over de pagina sleept, net alsof u tekst wilt selecteren om te kopiëren.

Ook een blik in de bronvermelding (sourcecode) van de pagina, geeft een verhelderende kijk op dergelijke praktijken.

Een van de varianten die alleen op die wijze te herkennen is, is het verbergen van de tekst middels CSS.

CSS - Cascading Style Sheets, geeft de mogelijkheid om codering HTML, te scheiden van opmaak.

Middels opmaakregels is het ook mogelijk om bepaalde delen van de tekst, die wel in het HTML-document staat, niet te laten zien op het scherm.

Woordkettingen

Zoals uit het woord al valt op te maken, treft u in pagina's die hier gebruik van maken, bepaalde woorden achterelkaar geschreven in een ketting aan. Ze worden steeds weer opnieuw herhaald. Deze woorden zijn vaak zeer populaire zoektermen waar de desbetreffende pagina op gevonden wil worden.

Vaak zeer eenvoudig te herkennen aan de beschrijving die bij het zoekresultaat wordt vermeld.

Soms ook in combinatie met verborgen tekst.

Misbruik headers

Om delen van de tekst te benadrukken, gewicht te kunnen geven, kunt u gebruik maken van headers <h1> t/m <h6>.

De zoekrobot herkent deze headers en zal de zich daarin bevindende tekst belangrijker vinden dan de rest van de tekst.

Door veel tekst in headers te plaatsen, of veel <h1> headers in een pagina te gebruiken, probeert men hoger in de resultaten te komen.

Zodra een zoekmachine dit merkt, kan het gebeuren dat uw pagina ineens niet meer gevonden wordt, of nog slechts ergens tussen het 1000ste en 10.000ste resultaat.

Misbruik van Meta Tags

Er zijn een aantal Meta Tags die nog door enkele zoekmachines gebruikt worden om een pagina in te kunnen delen.

Door veelvuldig misbruik hiervan, is de waarde verloren gegaan en maken grote zoekmachines als Google er geen gebruik meer van.

Vaak echter treft u bij optimaliseerders die niet echt goed op de hoogte zijn van wat nu wel en wat niet werkt, nog steeds enorme hoeveelheden keywords in de Meta Tags aan. Vaak ook nog keywords die überhaupt niets met de inhoud van de pagina van doen hebben.

Misbruik van advertentie sites

Veel verwijzingen naar een pagina, betekenen ook een hogere waardering door de zoekmachines.

Door advertentie pagina's te bombarderen met voor die rubriek onzinnige reclame-uitingen waarin de eigen site wordt gepropageerd, tracht men een hogere ranking te bekomen.

Veelal wordt het oneigenlijk gebruik van de desbetreffende site oogluikend toegestaan. Soms echter is er zelfs sprake van een bewust vervuilen van de site.

Een uiterst kwalijke zaak en zeer zeker niet in het belang van zowel de zoekmachines als haar gebruikers.

Op den duur zal er door de zoekmachines opgetreden (moeten) gaan worden tegen hen die op deze wijze misbruik maken van advertentie pagina's, en hen die het misbruik toestaan. Zoeklijsten die dichtslibben met niet terzake doende resultaten schaden het imago van de zoekmachine.


Conclusie

Indien een bedrijf dat zich bezighoudt met het optimaliseren van pagina's één van bovenstaande trucs gebruikt, bedenkt u zich dan zeer goed wat de consequenties kunnen zijn als u met hen in zee gaat.

Een zoekrobot die dergelijke trucs bij uw pagina opmerkt, of een boze concurrent die door uw site geblokkeerd wordt en een email stuurt naar de zoekmachines, kan ervoor zorgen dat uw pagina nooit meer gevonden wordt!

Meer over dit thema en zoekmachine optimalisatie vindt u onder: Toppositie in de zoekmachines


Gevonden worden - Een beknopte handleiding.




Wij kunnen u helpen met een eerlijk advies bij het optimaliseren van uw internetpresentatie en bespreken graag de mogelijkheden met u.

U wilt meer weten? Ik wil gevonden worden »