Gevonden worden in Google

De inhoud - content van uw website.

Inhoud is het toverwoord bij webdesign en SEO.

Bij webontwerp denkt u wellicht meteen, en daarin bent u echt niet alleen, aan het design, de opmaak en de mooie plaatjes. Dat is echter niet het belangrijkste.

Welke techniek u ook gebruikt, welke kennis u ook verspreiden wilt, of het nu een home-page of een zakelijke website betreft, er is slechts 1 ding echt belangrijk voor uw website. Al het andere, de opmaak, indeling etc. is slechts bijzaak.

Alles draait om de inhoud!

Voor u een website wilt gaan (laten) maken is het belangrijk dat u weet welke informatie u er op wilt gaan plaatsen. Inhoud, ook wel content genoemd, is het hart van uw website.

Waaruit bestaat de inhoud van uw website?

Wat voor teksten en afbeeldingen moet ik op mijn sites te zetten? Is een van de meest gestelde vragen, die alleen u kunt beantwoorden. Ga lekker rustig op een stoel zitten en neem een pen, haal nog een kopje koffie en stelt u zichzelf een paar vragen:

Wat wil ik op het net bereiken?

  • Informatie en kennis verspreiden?
  • Reclame maken voor mijn bedrijf?
  • Een voorsprong op de concurrent verkrijgen?
  • De 653.780ste site met coole SMS-teksten en ringtones publiceren?
  • Het boek presenteren, dat geen uitgever drukken wilde?
  • Mijn band voorstellen en enige muziekstukjes aanbieden?
  • Etc.

Of betreft het wat minder zware thema's?

  • Gelijkgestemden voor mijn vereniging werven?
  • Mijn vrienden en bekenden de laatste vakantiefotos laten zien?
  • Nieuwe kennissen of de partner voor het leven vinden?
  • Etc.

Bij elke doelstelling valt een inhoud te bepalen. Bij informatie uitwisseling zal het zwaartepunt op de tekst liggen, bij het laten zien van vakantiefoto's zullen dat de foto's zijn en eventueel een leuke bijpassende tekst.

De inhoud kan en moet eigenlijk zo breed mogelijk opgezet worden als uw doelstelling van commercieele aard is, of u voor uw website zoveel mogelijk bezoekers wilt trekken. Meer gevarieerde inhoud biedt meer mogelijkheden om op een groter aantal woorden te worden gevonden. Zolang deze maar thematisch aangeboden wordt.

En daarmee zijn we eigenlijk bij het belangrijkste aspect aanbeland:

Inhoud thematisch aanbieden.

Elk thema is verder onder te verdelen in diverse gebieden. Nemen we als voorbeeld het thema Auto's. Een thema dat in honderden, zo niet duizenden kleinere thema's op te splitsen is.

Hoofdthema: Auto's

Subthema's:
  • Merken:
    • Alfa Romeo
    • Audi
    • Bugatti
    • Ferrari
    • Mercedes
      • Geschiedenis
      • Uitvoeringen
        • Sedan
        • Sport
        • Toering
        • Transporter
  • Autosport
    • Coureurs
    • Merkenraces
    • Fabrieksteams
    • Privateers
    • Formule klassen
    • Raly
    • Geschiedenis van de autosport
      • Per merk
      • Per klasse
      • Per evenement
      • Per coureur
    • Organisaties
  • Geschiedenis van de auto
  • Organisaties
  • Veiligheid
  • Transport
  • etc. etc.

Gestructureerde inhoud

Als u al deze inhoud aanbiedt op een goede en toeganklijke wijze gestructureerd maakt u het een bezoeker gemakkelijk dat te vinden wat hij zocht en zal hij uw pagina daarvoor waarderen.

Bekijk uw website eens als een bibliotheek, als een grote verzameling aan informatie die toegankelijk moet worden gemaakt. Net als een bibliotheek deelt u de inhoud in op thema, op niveau - vermakelijk, informatief of technisch academisch, op geschiktheid voor kinderen, op sub-thema enz.

Als uw structuur juist toegpast is, is het voor een buitenstaander direct duidelijk waar hij wat kan vinden in uw eigen kleine bibliotheek.

Inhoud = informatie

Mensen zoeken naar informatie, uitleg over hoe bepaalde zaken werken, wat er gebeurde op een bepaalde datum of simpelweg vermaak in de vorm van verhalen en anekdotes. Als u daarbij in acht neemt dat we in een informatietijdperk leven, begrijpt u waarom inhoud het hart van uw webontwerp is!