SEO - Webdesign nieuws 2006

Nieuws archief 2006

Jan. Feb. Mrt. Apr. Mei. Jun.
Jul. Aug. Sep. Okt. Nov. Dec.

Domeinnaam handel - Snelle jongens die een graantje trachten mee te pikken door de verkoop van domeinnamen - Kort zoekmachine nieuws (15 dec. 2006)

Domeinnaam handel - achter de hype aan lopen

Hadden we een aantal jaren reeds de hype van snelle jongens die domeinnamen als 'big business' zagen en hele karrevrachten aan namen vast lieten leggen in een opportunistische poging het bedrijfsleven over de tafel te trekken, is deze tweede run gelukkig bijna voorbij.

Bijna, maar zoals vandaag bleek, voor hardleerse lieden niet helemaal.

Middels een emailtje trachtte het bedrijfje van meelopertje Lefering (Ergoneo) mij een 'super interessant .eu domain' te verkopen.

Met de wervende tekst dat het toch wel zeer lucratief zou zijn als ik dit domein spiegels .eu zou aanschaffen.

E.L schreef mij:

"Na een mislukte aanvraag in de sunrise-periode (aanvragen van merknamen) is afgelopen dinsdag 12-12-2006 de domeinnaam www. spiegels .eu vrijgegeven.

Wij hebben een aantal generieke domeinnamen geregistreerd om hiervan internetportalen te maken waarin wij de klant en aanbieder samen willen brengen.

Omdat wij niet alles tegelijk kunnen en ons voorlopig willen richten op de meer technische projecten zoals bla bla bla, valt www. spiegels .eu op dit moment NIET onder onze eerste prioriteiten.

Daarom is besloten om de naam www. spiegels .eu te koop (of te huur) aan te bieden.

Een andere reden is dat wij afgelopen dinsdagavond al direct een bod kregen van ? 950,00 van een geïnteresseerde koper. Wij zijn ervan overtuigd dat de eu-domeinnamen de komende jaren net zo algemeen bekend zijn als de -.nl en -.com domeinnamen. (zie hiervoor ook het artikel in onze bijlage ?Waarom een generieke domeinnaam??) "

Tja, dat de aanmelding in de eerste periode zou mislukken, was wel te verwachten. Spiegels is geen merknaam!

Welnu, de bijlage heb ik maar direct in de prullenbak gegooid en wel erg toevallig dat het domein dinsdag vrijgegeven werd en er direct al een bod kwam van 950 Euro.

Wat wilt u mij hiermee zeggen meneer L.? Dat u wel met dure termen smijt, maar eea. door elkaar haalt, en bovendien op de dag van vrijgave al direct zo'n mooi bod kreeg? En dat nadat de .eu hype al lang voorbij is? Denkt u dat ik daar in trap?

Maar, dat was niet het enige interessante dat men mij te melden had:

"De domeinnaam *www. spiegels .eu* heeft het voordeel dat het woord ?spiegel? in het Duits hetzelfde is. Als u zaken doet met andere (Duits sprekende) Europese landen is dit zeker een reden om na te denken over de voordelen van een goede generieke domeinnaam. Ook particuliere internetters uit deze Duits sprekende landen zullen uw domein spiegels .eu gaan vinden! U kunt de site spiegels .eu doorlinken naar uw bestaande site, of andersom. Maar u kunt hem natuurlijk ook als tweede site ernaast exploiteren."

Het woord spiegel is inderdaad hetzelfde, maar is het u al eens op gevallen dat er een groot mediaconcern bestaat dat men "Der Spiegel" noemt, en zoekopdrachten naar 'spiegel', steevast resultaten naar dit blad en artikelen van en over haar, belanden?

Is het u verder nog opgevallen dat bij veel zoektermen, de naam van het domein er niet zo veel toe doet? Bij zeer veel zoekopdrachten staan domeinnamen als 'vision2form.nl' bovenaan in de zoekresultaten, ook in de duitstalige resultaten. Hoe zou dat toch komen?

Ik ging toch zo goed gevonden worden met de aanschaf van dat domeintje van u?

Mijn antwoord was niet veel meer dan: Een domein op zich is niets waard. Veel succes ermee.

Hierop meende meneer L. nog mij te moeten antwoorden en te vragen of ik soms 'gefrustreerd' was?

Nee hoor meneer L., gaat u gerust verder met het verhandelen van opzich lege en nietszeggende domeintjes, want waar het om draait bij zoekmachines en gevonden worden, zult u nooit begrijpen.

Alleen zuur voor het bedrijf dat het gezwets gelooft en daadwerkelijk het absurde bedrag van bijna 1.000 Euro neerlegt.

U wilt een domeinnaam aanschaffen? Doet u dat via een gerespecteerd hoster en niet via een snelle jongen die u met een lege dop tracht te lokken!

En o ja, als u wilt weten waarom het allemaal draait bij het spel zoekmachine optimalisatie en gevonden worden, neemt u even contact met mij op voor een goed SEO advies.

SEO Nieuws archief 2006

SEO Nieuws