SEO - Webdesign nieuws 2005

Nieuws archief 2005

Jul. Aug. Sept. Okt. Nov. Dec.

Entering the warzone - Googles growing pains(7 sept. 2005)

Google laat steekjes vallen?

Het kan niemand meer ontgaan zijn dat de grote jongens onder de zoekmachines momenteel hun messen slijpen en overduidelijk tot actie overgaan. De actie beperkt zich niet alleen tot subtiele uitingen als we de berichtgeving mogen geloven.

Subtiel is het feit te noemen dat Yahoo voor het eerst duidelijk aangegeven heeft hoeveel documenten zij geïndexeerd heeft, namelijk 20 miljard. Dit zijn er duidelijk meer dan de 8 miljard die Google aangeeft.

Aanleiding tot een meer aggressieve uiting van de zijde van Microsoft schijnt het wisselen van werkgever van een van haar topmensen naar Google te zijn.

Topman Steve Ballmer van MS heeft, zo schreeuwen de koppen, Google de totale vernietiging belooft. Of hij deze uitspraken waar kan maken zal de toekomst moeten uitwijzen. Duidelijk is wel dat momenteel op alle fronten hard gevochten wordt om de gunst van de zoekende medemens en dat de messen geslepen zijn.

Dat men (de zoekmachines) daarbij nog wel eens wat steekjes, al dan niet bewust, laat vallen werd mij weer eens overduidelijk onder de aandacht gebracht in een onderwerp aangedragen op het forum van Voelspriet.

Een medeforummer bracht een reeds bekende en notoire zoekmachine spammer onder de aandacht die volgens haar eigen teksten zoekmachine optimalisatie bedrijft waarbij "Dit is het geheim van de smid! In ieder geval geen cloaking, geen redirects en geen linkfarming." als middel wordt gebruikt. Ja ja, geen trucjes ......

Nader onderzoek naar de bewuste spammer en het door hen gebruikte domain, die willens en wetens haar klanten voorliegt, toont aan dat het nog steeds het oude liedje is. Gezocht naar de naam van het domain in Google levert zeer interessante gegevens op. Een hele ris resultaten verschijnt, waarbij aan dit domain subdomains worden gekoppeld die schaduwpagina's, doorwaypages, verborgen koppelingen, linkfarms etc. bevatten. In een schrikbarende hoeveelheid.

Het is niet de eerste keer dat ze dit doen en ik vrees dat als zelfs adwords op dergelijke pagina's toegepast mogen worden, het eind zoek is. Ja, ze staan er echt, op pagina's die louter links bevatten staan de adwords gebroederlijk naast de als linkfarm te betitelen pagina's. Google zelf geeft aan dat dit absoluut niet mag. Maar blijkbaar heeft het op dit moment, nu Yahoo hen qua aantal documenten in de index voorbijgestreeft is, geen prioriteit om de resultaten schoon te krijgen en te houden.

Let wel, het gaat niet om deze spammer alleen. In de zoekresultaten wemelt het momenteel van opportunisten die snel geld denken te kunnen verdienen. Dit doen zij door massa's aan zogenaamd door een zoekmachine uitgespuugde resultaten aan te bieden. Deze linkfarms, die de enorme kolchosen uit de voormalige USSR doen verbleken, bevatten veelal links naar hun argeloze cliënten en vanzelfsprekend een merendeel naar hun eigen pagina's. Daartussen worden veelal links naar serieuze pagina's opgenomen, om een sfeer van legitimiteit te creeren.

Een dergelijke arrogante houding heeft al vaker een zoekmachine de kop gekost. Het zal dan ook, als het grote publiek alleen maar van spammers vergeven resultaten krijgt voorgeschoteld, niet lang duren of de zoekmachine zal in populariteit dalen.

Wellicht dat Steve Ballmer stilletjes in z'n vuistje lacht, hij hoeft er zo niet veel energie in te steken om Google om zeep te brengen, dit doen ze zoals het er nu naar uitziet, zelf wel.

SEO Nieuws archief 2005

SEO Nieuws