SEO - Webdesign nieuws 2007

Nieuws archief 2007

Jan. Feb. Mrt. Apr. Mei. Jun.
Jul. Aug. Sep. Okt. Nov. Dec.

Revisions-inline en broad-revision - verwante zoekresultaten - Kort zoekmachine nieuws (3 juli 2007)

Zoekopdrachten verwant aan de gegeven zoekopdracht

Een van de vernieuwingen in de resultaten van Google, zoals u ongetwijfeld al eens bent tegengekomen, is het verwijzen naar 'relevante' of 'verwante' zoekopdrachten. Zeg maar, een suggestie die Google doet en daarbij direct verwijst naar de daarvoor te verkrijgen resultaten. Google heeft daarvoor een naam. Ze heten revisions-inline en worden geplaatst in de sectie broad-revision.

Revisions-inline in access_log

Wie regelmatig zijn access_log in de gaten houdt ziet sinds een goede week registraties van zoekopdrachten afkomstig van Google, die er ongeveer zo uitzien:

167.202.196.71 - - [03/Jul/2007:08:53:40 +0200] "GET /badkamer-link.html HTTP/1.1" 200 10469 "http://www.google.nl/ search?q=badkamer+design &revid=944852402&sa=X&oi=revisions_inline &resnum=0& ct=broad-revision&cd=4" "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; .NET CLR 1.1.4322)"

Hierbij vallen natuurlijk direct de extra parameters op die Google heeft toegevoegd:

revid=944852402 &sa=X&oi=revisions_inline &resnum=0 &ct=broad-revision&cd=4

Wat betekenen deze parameters?

Laten we eens bekijken wat deze parameters nu eigenlijk betekenen:

  • De parameter revid=944852402
    Een identificatienummer voor het gehele blok aan verwijzingen
  • De parameter sa=X
    Ons tot nader onderzoek nog niet bekend.
  • De parameter oi=revisions_inline
    De 'oi' als in OrIgin? waar stond de link die aangeklikt werd.
  • De parameter resnum=0
    Ons tot nader onderzoek nog niet bekend.
  • De parameter ct=broad-revision
    'ct' click through waar werd geklikt...
    in de sectie 'broad-revision'
  • De parameter cd=4
    'cd' collumn display - in welke kolom bevond de link zich die aangeklikt werd.

Al deze gegevens stuurt Google mee met de aangeklikte link uit de resultaten. Met als doel, gegevens te verzamelen over effectiviteit van de vormgeving / positie van het blok met verwante zoekopdrachten. Wordt er wel of geen gebruik van gemaakt? En zo ja: welke links worden het meest aangeklikt ..... etc.

Voorbeeld revisions-inline en broad-revision

Laten we eens een voorbeeld zoekopdracht nemen waarbij 'relevante' zoekopdrachten getoond worden. We gebruiken nu als zoekopdracht aphrodite. Onderaan de pagina verschijnt nu een opsomming met 'verwante' zoekopdrachten.

Revisions-inline en broad-revision in Google
klik voor een vergroting

Gaan we nu met de muis over de restultaten, dan zien we in de statusbalk van ons scherm onmiddelijk de URl verschijnen:

Revisions-inline en broad-revision - Google URl in statusbalk

Dezelfde URl die we ook weer tegenkomen in ons access_log. Dus geen abacadabra, geen handmatig ingrijpen van een medewerker bij Google om de posities van sites te bekijken en waarderen en beslist geen automatisch terugzetten van een resultaat in de posities.

Mocht u deze registraties dus ook bemerkt hebben, wees gerust, ze wijzen op een normaal en beslist nog vaker voorkomende verwijzing vanuit de zoekresultaten van Google's zoekmachine.

SEO Nieuws archief 2007

SEO Nieuws