SEO - Webdesign nieuws 2006
Nieuws archief 2006 |
|||||
Jan. | Feb. | Mrt. | Apr. | Mei. | Jun. |
Jul. | Aug. | Sep. | Okt. | Nov. | Dec. |
Zoekmachine optimalisatie middels spam - Kort zoekmachine nieuws(7 april 2006)
Zoekmachine spammer - Niets nieuws onder de zon!?
Tot mijn verbazing zie ik een bedrijf op een bepaalde zoekterm ineens goed scoren. Raar, het bewuste bedrijf is daarmee door mij niet eerder waargenomen, waar komt die ineens vandaan? Het kan natuurlijk zijn dat ze nu pas goed gevonden worden omdat eea. eindelijk een goede structuur heeft gekregen. Maar waarschijnlijker is het dat er iets anders aan de hand is.
Vandaag dus maar eens een onderzoekje gedaan naar het bedrijf dat zich "collega" noemt en zich profileert als 'actief' en 'in vorm'.
Onderzoek op de website levert niets bijzonders op, tenminste als we de vele herhalingen van een andere zoekterm buiten beschouwing laten. De zoekterm waarbij we het bedrijf vinden is daarentegen nauwelijks te vinden op de site en toch scoren ze daar goed op. Linkfarm? Linkboost middels blogspam, bergen gegenereerde pagina's? Geen idee, er zijn geen directe aanwijzingen voor en eerlijk gezegd heb ik daar ook niet verder naar gezocht omdat mijn aandacht getrokken werd door iets totaal anders. Namelijk een enorm aantal websites waar de zoekterm (domeinnaam) niet bij de resultaten getoond wordt.
Eea. voelt al vreemd aan, het gezochte keyword staat immers normaal gesproken, in de bij het resultaat geleverde omschrijving. Vet aangegeven nog wel. Nog vreemder wordt het dat bij 'ogenschijnlijk' normale websites, dus geen linkpagina's of linkfarm gelijkende constructies, meerdere pagina's worden opgegeven waarin een link naar het bewuste bedrijf is opgenomen.
Wellicht toch een linkfarm?
Aha, een bezoek aan de diverse pagina's toont de bewuste naam van het bedrijf en oh oh op veel pagina's staat de link wel, maar dan in dezelfde kleur als de achtergrond.
Leuk, ben je klant bij een dergelijk bedrijf, en omdat het bewuste bedrijf blijkbaar niet weet hoe het hoort en toch gevonden wil worden, plempt men je pagina's maar vol met links naar het optimaliserende bedrijf.
Chappeau heren van actie in vorm, oh en natuurlijk ook dames, want die hanteren vanzelfsprekend ook dergelijke praktijken, we mogen tenslotte niet discrimineren nietwaar! Missie geslaagd, de klant weet niet dat er links op zijn site staan omdat ze mooi verborgen staan, en de spammer heeft er weer mooi een aantal linkjes bij. En zeg nou zelf, welke klant heeft er nou kaas gegeten van HTML-codering en kijkt dan ook nog eens in de bron *? Dat de klant risico loopt gewipt te worden uit de resultaten omdat er 'misleidende praktijken' op zijn website staan mag de pret niet drukken.
Bovendien, wat is dat voor een optimalisering? Die van de klant z'n pagina, die bij al die linkjes naar de website bouwer totaal geen nut heeft, of toch maar liever de eigen site spekken?
Het liefst zou ik een dergelijk bedrijf open en bloot aan de schandpaal nagelen. Maar, mijn gevoel zegt me dat dat altijd nog kan en het nu niet verstandig is de bedrijfsnaam letterlijk te noemen. Dat doen we dan ook maar niet, maar als u een bedrijf tegenkomt dat zich 'zoekmachine optimalisatie specialist' noemt, dat uit het noorden des lands komt en bovendien ook nog eens actie in vorm in de naam heeft staan, dan weet u wat u moet doen. Er met een héél grote boog omheen lopen.
Dat laatste geldt natuurlijk voor elk bedrijf dat u haar diensten aanbiedt en dat zich op deze wijze in de resultaten omhoog tracht te worstelen.
Eens polsen wat Google er van denkt. ;)
* bron De broncode van een document kunt u in FireFox, Mozilla en IE, bekijken middels de rechtermuisknop en vervolgens "paginabron bekijken". Hierin treft u vaak interessante zaken aan die voor u als bezoeker verborgen blijven.