SEO - Webdesign nieuws 2008
Nieuws archief 2008 |
|||||
Jan. | Feb. | Mrt. | Apr. | Mei. | Jun. |
Jul. | Aug. | Sep. | Okt. | Nov. | Dec. |
BrowseRank het wapen van Live om Google te verslaan? - Kort zoekmachine nieuws (28 juli 2008)
Live gaat voor de menselijke factor
Mijn berichtgeving over Microsoft en haar zoekmachine Live is de afgelopen tijd nogal mager geweest. U zou het idee kunnen hebben gekregen dat ik Google veruit prevaleer boven de zoekmachine van Microsoft.
En dat klopt.Live, heeft reeds meerdere facelifts verkregen en mag zich de Michael Jackson onder de zoekmachines noemen, met dat verschil dat Michael Jackson ooit eens beroemd was.
Nu brengt men een nieuw wapen in stelling om de dominante positie van Google aan te vallen. Een dergelijke aanval kan alleen dan slagen indien het publiek overtuigd is van de kracht van de zoekmachine en tevreden is met de daaruit verkregen resultaten.
Die resultaten worden bij Google en Live momenteel volledig automatisch gegenereerd. Live denkt nu de oplossing gevonden te hebben en introduceert de mens als factor.
Surfgedrag en bezoekerstijd, geven volgens Live een belangrijke graadmeter over de waarde van een pagina. Tja, wat moet je daar van zeggen? Bezoekerstijd gemeten in? De tijd dat u op een pagina aanwezig bent?
Interessant, dat zou betekenen dat men bij Live een tracking cookie gaat plaatsen en bij gaat houden waar u naartoe gaat. Of zou men vertrouwen op een 'returntijd' naar haar eigen zoekdienst?
Hoe het ook zij, beide methoden zijn uiterst onbetrouwbaar en in het geval van een tracking cookie ook nog eens twijfelachtig in privacy-termen.
Stel u bezoekt een gevonden resultaat en gaat ondertussen koffie halen, de telefoon gaat, u moet naar het toilet, of ... en de pagina blijft open staan. Of stel, u opent een gevonden resultaat in een tabblad en gaat direct op zoek naar een volgend resultaat om dit in een ander tabblad te bekijken en zo beiden te vergelijken. Of u haalt het gevonden resultaat binnen en bekijkt het later off-line.
Allemaal mogelijke situaties die zich voor kunnen doen. De meting op basis van tijd en hieraan een waarde toekennen voor de pagina en haar relevantie, is op die wijze op z'n minst zéér twijfelachtig te noemen.
Vanzelfsprekend schort het ook aan Google's PageRank, daar deze zoals Microsoft terecht stelt, te bedotten is. Toch, blijft Google een van de betere zoekmachines, zoniet de beste, door keer op keer voldoende relevante resultaten te leveren en daarmee een groot deel van de zoekende medemens tevreden te stellen.
Bovendien zit men bij Google ook niet stil, men waant zich zeker niet oppermachtig en onaantastbaar. De ontwikkelingen en verbeteringen aan het zoeksysteem volgen elkaar in een razendsnel tempo op. Alleen al in het eerste half jaar zijn er meer dan 100 updates (aanpassingen) aan het systeem gedaan om de zoekresultaten te verbeteren.
Microsoft zal met iets beters moeten komen om die dominantie in de zoekmarkt te kunnen breken of zelfs maar grotere delen daarvan af te snoepen.