SEO - Webdesign nieuws 2007
Nieuws archief 2007 |
|||||
Jan. | Feb. | Mrt. | Apr. | Mei. | Jun. |
Jul. | Aug. | Sep. | Okt. | Nov. | Dec. |
Microsoft bezorgd om Google overmacht online-advertentiemarkt - Kort zoekmachine nieuws (25 sept. 2007)
Microsoft tracht overname van Doubleclick door Google te frustreren.
Boterde het al sinds jaren niet tussen het machtige Microsoft op de zoekmachinemarkt, nu Google Doubleclick voor hun neus heeft weggekaapt en daarmee 80% van de online advertentiemarkt in handen dreigt te krijgen, is het oorlog.
Op alle mogelijke manieren heeft Microsoft zich jarenlang een monopolie-positie trachten te verwerven. Op het gebied van besturingssoftware voor pc's, de zoekmachinemarkt en de online advertentiemarkt. Elk middel werd en wordt nog steeds, als geoorloofd beschouwd om die positie te handhaven en verder uit te bouwen.
Nu Google het bedrijf 'DoubleClick' voor hun neus heeft weggekaapt, immers ook Microsoft had een bod op dit bedrijf uitgebracht om zo een groot machtsblok te kunnen vormen op de online advertentiemarkt, is Microsoft boos.
Boos, maar ook tegelijkertijd bang.
Op alle fronten waar Google zich begeeft, streeft het Microsoft met gemak voorbij. Da's moeilijk te verkroppen voor de eens zo grote reus. Dus, de tegenaanval geopend en samen met pr-bureau Burson-Marsteller trachten zij nu middels een door hen opgezette organisatie "Initiative for Competitive Online Marketplace - iCOMP" eenieder te wijzen op het grote gevaar dat Google vormt.
Het door hen opgegeven doel is het 'benadrukken van belangrijke principes op het gebied van online diensten en het aanzwengelen van discussies binnen de sector over copyright, privacy en concurrentie'. Deze principes, zo blijkt uit de website door hen opgezet, omvat niets meer en niets minder dan het tegengaan van de omstreden verkoop van advertentiebureau DoubleClick aan Google. Hierdoor zou Microsofts grootste concurrent namelijk 80 procent van de online advertentiemarkt in handen krijgen.
De geplande overname, die meer dan 3 miljard dollar kost, werd reeds eerder door privacygroeperingen onder vuur genomen en wordt inmiddels onderzocht door de Federal Trade Commission (FTC).
Voor Microsoft ware het beter dit soort zaken aan de juiste instanties over te laten, zich niet zo hypocriet op te stellen als het gaat om machtsposities en de hand in eigen boezem te steken.