SEO - Webdesign nieuws 2007

Nieuws archief 2007

Jan. Feb. Mrt. Apr. Mei. Jun.
Jul. Aug. Sep. Okt. Nov. Dec.

Google start test met inline adsense - text link ads - Kort zoekmachine nieuws (22 mrt. 2007)

Adsense-links in textuele inhoud ingeweven.

Dacht ik reeds dat maart dit jaar weinig schokkende veranderingen in de zoekmachine-business gebracht heeft, roert deze maand weer eens zijn spreekwoordelijke staart.

Was het normaliter slechts mogelijk advertenties op pagina's weer te geven in 'herkenbare blokken', blijkt Google deze maand in Amerika reeds gestart te zijn met de mogelijkheid adsense als tekst-links in tekst te kunnen plaatsen.

Bron:

Google's PPA faq's:

What ad formats can I use? You can create text, image, or text link ads for your pay-per-action campaign. What is the text link format for pay-per-action ads? Text links are hyperlinked brief text descriptions that take on the characteristics of a publisher's page. Publishers can place them in line with other text to better blend the ad and promote your product. For example, you might see the following text link embedded in a publisher's recommendatory text: "Widgets are fun! I encourage all my friends to Buy a high-quality widget today." (Mousing over the link will display "Ads by Google" to identify these as pay-per-action ads).

Negatieve ontwikkeling in onpage advertenties

Zagen we deze mogelijkheid reeds bij advertentieprogramma's (Snap en Intellitext) die er slechts op uit zijn zoveel mogelijk mensen te verleiden of domweg te misleiden met als normale links gecamoufleerde advertenties, bewandelt ook Google nu dit pad.

Waarom is dit fout? hoor ik u vragen. Wel, simpelweg om het volgende: U ziet geen verschil meer met de links die naar informatie voeren op andere pagina's. Ook al geeft men middels een korte uitleg in een blokje dat verschijnt als u over de link gaat, dat het hierbij om een advertentie gaat, het is niet meer onmiddelijk duidelijk dat het hier om een advertentie gaat.

Het gevolg: nog meer mensen zullen 'achteloos' of 'bewust misleid' een linkje aanklikken en adverteerders op kosten jagen.

Daarnaast zal dit aanbod alleen nog maar meer spammers aanzetten tot het maken van duizenden pagina's die niets anders bevatten dan bijeen geraapte stukken tekst en vooral veel, zéér veel als tekstlinks gecamoufleerde advertenties.

Hadden we een aantal maanden geleden al bijna een 'zenuwinzinking bij Google' door een slordige 16 miljoen spamsites, zullen de aanvallen nu alleen nog maar verhevigen.

Déjavu MS

Bij de gedachte 'text ads' en 'ingeweven in normale tekst' kwam mij ineens weer het beeld van de jaren geleden als 'verfoeilijke' vorm van advertentie dreigende 'MS Smart-tags' voor ogen. Velen brachten de als 'voodoo' bekend staande tag <meta name="MSSmartTagsPreventParsing" content="TRUE"> aan in hun meta-data. Lang daarna werd door Microsoft zelf toegegeven dat een dergelijke opzet weldegelijk in overweging werd genomen, deze het echter niet gehaald had door het massale online protest en de opname van bovengenoemde tag.

Hm, was het niet zo dat de bedenker daarvan vorig jaar plotseling van Microsoft naar Google wisselde?

SEO Nieuws archief 2007

SEO Nieuws