SEO - Webdesign nieuws 2007
Nieuws archief 2007 |
|||||
Jan. | Feb. | Mrt. | Apr. | Mei. | Jun. |
Jul. | Aug. | Sep. | Okt. | Nov. | Dec. |
Google start test met inline adsense - text link ads - Kort zoekmachine nieuws (22 mrt. 2007)
Adsense-links in textuele inhoud ingeweven.
Dacht ik reeds dat maart dit jaar weinig schokkende veranderingen in de zoekmachine-business gebracht heeft, roert deze maand weer eens zijn spreekwoordelijke staart.
Was het normaliter slechts mogelijk advertenties op pagina's weer te geven in 'herkenbare blokken', blijkt Google deze maand in Amerika reeds gestart te zijn met de mogelijkheid adsense als tekst-links in tekst te kunnen plaatsen.
Bron:
Google's PPA faq's:
Negatieve ontwikkeling in onpage advertenties
Zagen we deze mogelijkheid reeds bij advertentieprogramma's (Snap en Intellitext) die er slechts op uit zijn zoveel mogelijk mensen te verleiden of domweg te misleiden met als normale links gecamoufleerde advertenties, bewandelt ook Google nu dit pad.
Waarom is dit fout? hoor ik u vragen. Wel, simpelweg om het volgende: U ziet geen verschil meer met de links die naar informatie voeren op andere pagina's. Ook al geeft men middels een korte uitleg in een blokje dat verschijnt als u over de link gaat, dat het hierbij om een advertentie gaat, het is niet meer onmiddelijk duidelijk dat het hier om een advertentie gaat.
Het gevolg: nog meer mensen zullen 'achteloos' of 'bewust misleid' een linkje aanklikken en adverteerders op kosten jagen.
Daarnaast zal dit aanbod alleen nog maar meer spammers aanzetten tot het maken van duizenden pagina's die niets anders bevatten dan bijeen geraapte stukken tekst en vooral veel, zéér veel als tekstlinks gecamoufleerde advertenties.
Hadden we een aantal maanden geleden al bijna een 'zenuwinzinking bij Google' door een slordige 16 miljoen spamsites, zullen de aanvallen nu alleen nog maar verhevigen.
Déjavu MS
Bij de gedachte 'text ads' en 'ingeweven in normale tekst' kwam mij ineens weer het beeld van de jaren geleden als 'verfoeilijke' vorm van advertentie dreigende 'MS Smart-tags' voor ogen. Velen brachten de als 'voodoo' bekend staande tag <meta name="MSSmartTagsPreventParsing" content="TRUE"> aan in hun meta-data. Lang daarna werd door Microsoft zelf toegegeven dat een dergelijke opzet weldegelijk in overweging werd genomen, deze het echter niet gehaald had door het massale online protest en de opname van bovengenoemde tag.
Hm, was het niet zo dat de bedenker daarvan vorig jaar plotseling van Microsoft naar Google wisselde?