SEO - Webdesign nieuws 2006

Nieuws archief 2006

Jan. Feb. Mrt. Apr. Mei. Jun.
Jul. Aug. Sep. Okt. Nov. Dec.

BMW boos op Google - kort SEO nieuws. (9 feb. 2006)

Zoekmachine spammer boos op Google.

Zoals marketingtechnisch wel verwacht, komt BMW nu met een reactie op het verwijderen van haar website uit Google eerder deze week.

Hierin ontkent BMW dat het de zoekmachine van Google heeft, of heeft getracht te manipuleren. In een verontwaardigde toon stellen zij zich nu op als het onschuldige jongetje dat is gestraft omdat het betrapt is op het jatten van een koekje uit de koektrommel.

Weet men bij BMW dan niet dat als je betrapt wordt, je bij het scheren stil moet zitten?

Op deze wijze doen ze zichzelf echt geen plezier en maken ze zich naar mijn mening zelfs een beetje belachelijk.

Zoals reeds eerder bericht, verdwenen eerder deze week Bmw.de en Ricoh.de uit de index van Google vanwege het toepassen van een ongeoorloofde techniek, de 'doorway pages'. Middels deze techniek krijgt de bezoeker een totaal andere pagina voorgeschoteld dan die de zoekrobot van Google te zien krijgt. Nadat zij betrapt waren was de enige reactie die Google hierop geven kon een 'tijdelijke' verwijdering uit de index. Nu, na het verwijderen van de bewuste pagina's en het weglaten van de misleidende techniek, is de website weer opgenomen in Google's zoekmachine.

"Er zijn andere bedrijven die websites gebruiken om Google te misleiden" aldus Markus Sagemann van BMW. "Vanzelfsprekend begrijpen we dat Google daartegen moet optreden, maar dan moet er wel gekeken worden hoe een zogeheten doorway-pagina wordt toegepast." Als verdediging voert Sagemann aan dat BMW wel twee sites hanteren moest vanwege het gebruik van Java. Delen tekst, of zelfs complete sites in javascript worden namelijk niet geïndexeerd. "De doorway was alleen bedoeld om zoekmachines meer te vertellen over de inhouden van de achterliggende pagina's", aldus de woordvoerder van BMW.

BMW vindt de manier van handelen van Google niet correct. De autofabrikant heeft liever dat Google een waarschuwing geeft in plaats van direct een site te verwijderen en dit publiekelijk te maken. "Iemand moet de kans krijgen om te reageren voordat er publiekelijk schade wordt toegebracht aan je bedrijf", aldus Sagemann.

Hierbij vergeet de heer Sagemann de volgende punten:

  1. Doorway pages of misleidende redirects zijn niet toegestaan. Deze en verdere richtlijnen staan al sinds jaren in diverse talen (waaronder ook Duits) op de website van Google te lezen. Maar voor BMW hier nog even de link: Richtlinien für Webmaster.
  2. Er is breeduit over de site en haar ongeoorloofde techniek geschreven is, reeds lang voor Google besloot haar uit de zoekmachine te verwijderen.
  3. Daarnaast is de geplaatste 'omschrijving' die Google ipv. de met javascript opgebouwde pagina te zien moet krijgen, volgestopt met keywords en opzichzelf al een reden om op z'n minst een penalty te krijgen.
  4. Verder geeft de heer Sagemann zelf al aan dat men weet dat mbv. javascript opgebouwde pagina's niet / niet goed geïndexeerd worden. Ze hebben er dus bewust voor gekozen deze techniek te gebruiken en de doorway-page als alternatief te creeeren.

De uitspraken door de heer Sagemann gedaan, doen BMW naar mijn mening meer schade dan het hele verhaal rond het verwijderen van de website uit Google ze gedaan heeft. Ipv. toe te geven dat zij, danwel hun webbouwer of SEO, een verkeerde beslissing heeft genomen, tracht men nu Google in een kwaad daglicht te stellen.

Wederom worden schuldvragen afgeschoven op derden ipv. bij zichzelf te rade te gaan en worden uitspraken gedaan zonder 'ruggegraat' te tonen.

SEO Nieuws archief 2006

SEO Nieuws