SEO - Webdesign nieuws 2006
Nieuws archief 2006 |
|||||
Jan. | Feb. | Mrt. | Apr. | Mei. | Jun. |
Jul. | Aug. | Sep. | Okt. | Nov. | Dec. |
Scraper Alert - RSS misbruik - Kort zoekmachine nieuws(29 maart 2006)
Scoren middels content van anderen
Zelf noemen ze het een blunder, en ook Google zou weleens actie kunnen ondernemen tegen een dergelijke site. Maar wat wonder, het bedrijf dat deze hoogdravende woorden gebruikt om anderen te veroordelen, blijkt bij nadere beschouwing zelf een zeer onethisch middel te hanteren.
Het scrapen (bijeen schrapen) van content van derden. Een dergelijke techniek wordt veel gebruikt om een website die op zich niets voorstelt, zoals die van de betrokkenen, ineens veel aandacht te geven en snel te vullen met inhoud. Inhoud die door derden zorgvuldig werd verzameld, geschreven en geplaatst. Scrapen is in, het is hot, vooral onder bedrijfjes die zich bezighouden met SEO en zich hoogdravend "marketing firma" noemen.
Het liefst wordt dan deze content ook nog gepresenteerd als zijnde van henzelf, met een ernstig gezicht erbij en een hoop blabla. Dit laatste geven ze zelfs toe, als je in hun bron-code kijkt. Het bedrijf in kwestie maakt zichzelf hiermee natuurlijk uitermate belachelijk en geeft te kennen wat ze nu eigenlijk van al die verhalen die ze gebruiken vinden. Het gaat ze tenslotte maar om 1 ding, hoog scoren in de zoekmachines en zoveel mogelijk klanten voor zich winnen. En dat het liefst met zo weinig mogelijk werk, en het liefst nog met inhoud van anderen.
Uit de broncode gevist:
Wilt u meer informatie over onze diensten op het gebied van <b>Zoekmachine Marketing? </b>Blabla....
Vanzelfsprekend krijgt u deze tekst niet te zien, die staat als commentaar in het HTML-document.
Ziet u wel eens een bedrijf ineens omhoogschieten in de resultaten? Nou, dan kunt er in veel gevallen van op aan dat er iets niet helemaal in de haak is. Vooral als het op de site in kwestie ontbreekt aan het gezochte woord en op de site zelf allerlei artikelen staan die zij niet zelf geschreven hebben. Deze artikelen worden dan middels een RSS-feed aangeboden aan allerlei pagina's die deze plaatsen et voila het bedrijf scoort.
RSS-feeds zijn (simpel gesteld) kleine email boodschappen waarop u zich kunt abonneren, waarna deze opgehaald kunnen worden met een emailprogramma dat dit formaat kan lezen. In de RSS-feed treft u een beknopte beschrijving van de inhoud van een artikel. U zou het kunnen vergelijken met een nieuwsbrief bestaande uit alleen maar koppen.
Hoe kunt u controleren of de gevonden pagina ook daadwerkelijk inhoud heeft die u zoekt? Wel, heel eenvoudig, door te kijken in Google's cache. Daarin kunt u zien of de bewuste site ook daadwerkelijk de trefwoorden bevat waarop u zocht, of dat deze slechts in de vele links geplaatst naar de bewuste site, voorkomen. Indien dit het geval is, opgepast! En zeer zeker als het ook nog een zichzelf 'zoekmachine specialist' noemend bedrijf is.
Scraper Alert!
Voor mij geldt daarbij dat het hierbij naar mijn mening om onethische zoekmachine optimalisatie gaat en dat valt onder de noemer zoekmachine spam.