SEO - Webdesign nieuws 2006
Nieuws archief 2006 |
|||||
Jan. | Feb. | Mrt. | Apr. | Mei. | Jun. |
Jul. | Aug. | Sep. | Okt. | Nov. | Dec. |
Google verliest strijd tegen spammers - Kort zoekmachine nieuws (16 maart 2006)
Matt Cutts een cosmetische oplossing?
In de strijd tegen spam worden door Google alle middelen uit de kast gehaald. Een nieuwe update van Google's zoekmachine-algoritme 'Jagger 1, 2 en 3' en de wijzigingen in infrastructuur 'Bigdaddy' zouden een serieus wapen moeten zijn tegen de vervuiling van de resultaten.
De stand is nu echter: Google: 0 / Spammers: 1.
Geheel voorkomen kan men spam natuurlijk niet, simpelweg omdat Google moet reageren op de nieuwe methoden die de spammers ontwikkelen. De weg die ze ingeslagen zijn echter, lijkt voor nu een doodlopende te zijn. Duidelijk te zien is de keuze die Google maakt voor waar het gewicht en waardering van pagina's geldt: de hoeveelheid links.
Een keuze die het misbruik makkelijker maakt en meer en meer linkfarms, pagina's met verborgen content en misleidende redirects vullen de topposities in de zoekmachine-resultaten van Google.
Matt Cutts - spamcop
In dit strijdgewoel schuift men een 'spamcop' naar voren die middels een blog de misstanden bij websites aan de kaak moet stellen. Matt Cutts beschrijft in zijn weblog allerlei vormen van zoekmachine-spam en voorziet deze zelfs van voorbeelden. Openlijk worden spammers aan de schandpaal genageld en wordt met vingertjes gewezen naar de in mijn ogen wel zéér kleine visjes die middels een paar verborgen woorden trachten zich te verweren tegen het grote geweld.
Het grote geweld dat door dubieuze bedrijfjes wordt toegepast, ook voor zeer grote en bij ons bekende bedrijven!
Middels niet meer actieve, vrije, of simpelweg gekaapte domains worden duizenden portals, linkfarms en de bezoeker misleidende websites opgezet, met slechts als doel een voedingsbodem te bieden aan websites van klanten. Middels een dubieus SEO-bedrijfje worden klanten gelokt door hen hoge posities in de zoekmachines te beloven, ja zelfs te garanderen.
Wordt een dergelijk netwerk opgerold, geen nood! Het volgende is al in opbouw of zelfs al actief.
Conclusie:
Zolang men Matt Cutts laat wijzen op de kleine misstanden en deze praktijken niet bij de wortel aanpakt, is zijn schandpaal niets meer en niets minder dan een cosmetische poging de consument te sussen.