SEO - Webdesign nieuws 2005
Nieuws archief 2005 |
|||||
Jul. | Aug. | Sept. | Okt. | Nov. | Dec. |
Leve de marketing. (29 aug. 2005)
Marketing en webdesign!...?
"Ach, wat ik nog vragen wilde mijnheer Lubbers... "
Zo begon een op het eerst oog geanimeerde discussie tijdens een eerste kennismakingsgesprek. De moraal van het verhaal echter is een diepe teleurstelling. Die op de eerste plaats door mijn toekomstige cliënt zal moeten worden genoten.
Het begon allemaal met een vriendelijk verzoek mijn licht eens te laten schijnen over een website die weinig bezoekers trekt omdat ze niet gevonden worden kan in de zoekmachines.
De presentatie op zich toonde een mooi professioneel opgemaakt scherm. Het design was sober gehouden en toch sprekend. Het past prima bij de producten en de gewenste uitstraling. Echter... het geheel werkt niet. De gebruikte techniek staat daarbij een goede opname dusdanig in de weg, dat mijn advies niet anders kon luiden dan: "alles onder de motorkap eruit slopen en opnieuw opbouwen".
Geen advies dat je lichtzinnig kunt geven bij een website die zeer veel pagina's bevat. Het prijskaartje dat ik af moest geven was (zoals ik uit de blik van mijn gesprekspartner kon aflezen) een zure appel waar doorheen zou moeten worden gebeten. Dat, bovenop de toch al exorbitante prijs die reeds betaald moest zijn (gezien de dure naam onder de kop designed by), zijn echt geen vrolijke berichten die je moet overbrengen.
Een en ander is echter, zoals ik mijn gesprekspartner maar slechts met moeite duidelijk kon maken, een noodzakelijk kwaad. Het plaatje klopte immers wel, de website zag er goed uit, alles werkte toch? Ja, maar helaas werkte de techniek niet mee op het belangrijkste punt: de zoekmachine.Zoekmachine optimalisatie dmv. een advertentie campagne?
Het bewuste marketingbedrijf adviseerde de betroffene, een externe "specialist" in te huren om de website gevonden te laten worden... ??
Dit bureau, dat de website in de kijker zou gaan brengen, kon zelfs met de grootst mogelijke inspanning (financieel gezien voor de betroffene), slechts een kortstondig succesje boeken. Een fiasco was voorgeprogrammeerd door de gekozen opzet van het marketingbureau: "Een gelikte site maken en de rest zien we wel".
Besloten werd om alles in databanken te stoppen en dat middels een script uit te laten voeren op het moment dat de pagina opgevraagd wordt. Een prima techniek... voor een krant met veel wisselende inhoud. Een CMS om de pagina's te laten opbouwen bij een website waarvan 2 of 3 pagina's hooguit 1 of 2 keer in de maand worden voorzien van nieuwe inhoud, dat is een kanon.
Een kanon waarbij geen enkel effect bereikt wordt als het gaat om de afstemming van de pagina's voor de zoekmachine. De fine-tuning zeg maar, die ontbreekt bij velen of is op z'n zachtst gezegd kapot. Terwijl het er toch om gaat de website en haar producten gevonden te laten worden door diezelfde zoekmachines.
Maar goed, om terug te komen op het fiasco. Door een beperkte mogelijkheid de uitkomst te optimaliseren blijft veelal slechts de mogelijkheid om buiten de codering om, "off-page", de zaak te optimaliseren.
Dit kan slechts door extern, in een zeer grote hoeveelheid aan sites, te laten verwijzen naar het slachtoffer (de betroffen pagina). Omdat er vaak geen tijd is en een snel resultaat gewenst wordt, wordt een grote hoeveelheid pagina's gegenereerd met daarin opgenomen een link naar de betroffen pagina.
Deze techniek is volgens zoekmachines op z'n zachtst gezegd, niet toegestaan. Bij ontdekking van dit misbruik, volgt een verwijdering uit de resultaten middels een ban.
Na kennis genomen te hebben van deze feiten, werd mij de vraag gesteld:
"Ach, wat ik nog vragen wilde mijnheer Lubbers, we zijn in verregaande onderhandeling met ons marketingbureau om de site te laten vernieuwen. Denkt u dat het zin heeft om op hun aanbod in te gaan?"
...